Både hobbyfotografer og profesjonelle slutter aldri å lære nye ting innenfor fotografi. Alt vi ser rundt oss kan bli fotografert, og man kan lage vakre komposisjoner av det aller meste. De vanligste motivene innen fotografi er landskap, natur, gatescener og ansikter. Etter at sosiale medier kom på banen, har reisefotografi virkelig tatt av. Vi kjenner alle til noen såkalte «influencere» på Instagram, og deres særegne reisebilder. Det som aldri går av moten, og som fortsetter å gjøre inntrykk på oss, er portretter. Bilder av uttrykksfulle ansikt og øyne er alltid noe som vekker interesse og følelser i tilskueren.

Det som gjør et portrett godt er mest av alt at det viser personen som er avbildet, med personlighet og sitt individuelle uttrykk. Det er en utfordring å få noe som er basert på følelser og blikk fram i et enkelt bilde, men det er det som gjør at man blir så fascinert av portretter hvis man er personen bak kamera. Personligheten til personen som avfotograferes må reflekteres gjennom valg av lys, skygger, kontraster og farger. Beskjæringen og rammer skal helst også si noe om personlighet, og aller helst også situasjonen han eller hun befinner seg i.

Ingenting kan være tilfeldig! Dette gjelder spesielt i portretter med nyhetsverdi, som illustrasjoner til lengre intervjuer i tidsskrift for eksempel. Symbolikk og visuelle metaforer er viktig å opparbeide seg kunnskap om. Man trenger ikke nødvendigvis kurs eller timer for å lære seg dette, men man må sette av tid for å se nøye og lenge på bilder, og spørre seg selv hvorfor fotografen tok de estetiske valgene som er synlige i portrettet.

En annen viktig ting å tenke på er at man ofte må gjøre små triks for å få fram det viktigste i en person. Man lærer veldig mye av å bare se på hva andre fotografer har gjort gjennom tidene. Sminke kan virke unødvendig, men i bilder med sterkt lys må man sminke huden for at den ikke skinner eller ser blekere ut enn i virkeligheten. Er portrettobjektet en mann med skjegg, kan dette by på utfordringer.

I portretter med høy oppløsning er små hår på avveie en plagsom distraksjon, og kan ofte ødelegge komposisjonen på grunn av gjenskinn. I tillegg til kamerautstyr bør man ha med seg sminke til hud for begge kjønn, skjeggvoks og lignende produkter fra gents og hårprodukter for kvinner. Slik kan man kontrollere at man får komposisjonen man ønsker seg.

Hva er konteksten til fotograferingen? Hvis personen som er avbildet for eksempel er en skuespiller, leker gjerne fotografen med små detaljer i bakgrunnen som er relevante til skuespill. Handler intervjuet om en forfatter for eksempel, ser man gjerne detaljer i rammen som en penn eller briller, objekter som vi assosierer med skriving og forfatterskap. Her er det viktig at man ikke faller i fellen av å overdrive og gjøre det for enkelt for tilskueren og leseren. Det er personligheten, gjennom øynene, som er det aller viktigste i et portrett.