Motefotografi er en spennende sjanger innenfor denne utstrakte kunstformen. Motefotografi er kreativt og grensesprengende, og derfor er det lett å blande denne retningen med kunstfotografi, spesielt når det er på et høyt nivå. To kjente fotografer som har jobbet for store motehus og vært skaperne av mange forsider på blad som Vogue og Harper’s Bazaar er Richard Avedon og Mario Testino. Førstnevnte begynte sin karriere allerede på 40-tallet og jobbet i svart-hvitt analogt fotografi for det meste, mens Mario Testino bruker digitalt fotografi og sterke farger med kontraster. Sistnevnte er kjent for bilder i store størrelser med en utrolig oppløsning. George Clooney, Brad Pitt og Giselle Bündchen er blant de som har blitt dirigert i studio av denne peruanske fotografen. Testino har jobber for mange motehus, og har blant annet jobbet i kampanjer for ralph lauren med modellen Kate Moss.

Richard Avedon startet karrieren som fotograf veldig tidlig. Han vokste opp i New York med to foreldre som drev en eksklusiv klesbutikk på fasjonable Fifth Avenue, og det var her Avedon først fikk et innblikk i mote og moteblader. I 1923 sluttet han på skolen før han fikk vitnemål, og fikk strøjobber innenfor yrket. I 1944 fikk han sin første faste jobb som fotograf i en klesbutikk i storbyen. Richard Avedons karriere vokste seg til å bli eventyrlig og spredte seg etter hvert fra moteverdenen til å dekke politikere og kunstnere, i tillegg til journalistiske fotografiske prosjekt. De lengre prosjektene hvor Avedon reiste rundt hele USA for å fotografere vanlige folk ble vist gjennom 13 store utstillinger i kjente museer i landet. De mange utstillingene ble også publisert i bokform senere. Avedon hadde en karriere som varte i 60 år, frem til han døde i Texas i 2004, 81 år gammel. I løpet av den lange karrieren jobbet han som fast fotograf i staben til magasinet Harper’s Bazaar i 20 år, fra 1945 til 1965.

Avedon er kjent for sine fantastiske motebilder, men mest av alt er han kjent for bildene han tok tidlig i sin karriere, nemlig de stilfulle svarte og hvite analoge bildene hvor han lekte med skygger, lys og kontraster, som ga bildene hans en helt egen stemning. Deretter gikk han over til å ta bilder av store stjerner som Marilyn Monroe, The Beatles og selveste presidenten på den tiden, Dwight D. Eisenhower. På det svært politiske 60-tallet tok newyorkeren bilder av aktivister i borgerrettighetsbevegelsen, blant annet Juan Bond, Malcom X og Martin Luther King Jr. Richard Avedon ble kjent med den svarte aktivisten og forfatteren James Baldwin, og deres vennskap ble en viktig del av fotografens liv.

I all slags fotografi er det flytende linjer som skiller en sjanger fra en annen, og det er ingen regler som ikke kan brytes. Kunst er en sentral del av motefotografi, og en blanding av kreativitet, risikable idéer, sammen med teknisk kunnskap, er noe som går igjen i arbeidet til blant annet Mario Testino og Richard Avedon.